آزمایش تست ژنتیکی سرطان پستان چه فایده ای دارد؟

آزمایش تست ژنتیکی سرطان پستان چه فایده ای دارد؟

 

آزمایش تست ژنتیکی سرطان پستان چه فایده ای دارد؟

این آزمایشها می تواند به فرد کمک کند تا با تغییر رزیم غذایی و عادتهای ورزشی ، کاهش استفاده ازمشروبات الکلی ، کاستن وزن ، یا هوشیاری بیشتر از تغییرات بدنی خود مخاطرات ژنتیکی را خنثی کند.

چنانچه شما در مورد خطر ژنتیکی خود از نگرانی زیادی رنج می برید ، انجام این آزمایش با مطلع ساختن شما از این مطلب که فاقد ژن جهش یافته هستید خاطرتان را آسوده می گرداند.گذشته از این چنانچه جواب آزمایش شما مثبت باشد در می یابید که نیاز به حساسیتهای بیشتری در مورد غربالگری دارید.، چنین خانمهایی دارای انگیزه بیشتری برای گرفتن وقت ماموگرافی ( که بنا بر نظر پزشک در مورد ریسک او می تواند با تناوب بیشتری انجام شود) و همچنین انجام معاینات شخصی ماهانه بطور کامل و با دقت می شود.

بعلاوه بر بررسی های بالینی ای که استفاده از تاموکسیفن و داروهای دیگر را بعنوان درمانهای پیشگیرانه تشخیص می دهد ممکن است برای کسانیکه حامل جهش BRCA1و BRCA2 هستند مناسب باشد. بعضی از خانمهای با سابقه فامیلی بالای سرطان این آزمایش را انجام می دهند تا بتوانند تصمیم بگیرند آیا ماستکتومی پروفیلاکتیک prophylactic mastectomy یا جراحی های پیش گیرانه مشابه آن برای آنها مناسب است یا خیر.

پس بطور خلاصه :

افزایش مراقبت (increased surveillance ) :

شما می توانید برای یافتن هر گونه علامتی از سرطان دست به راههای تشخیصی بیشتر بزنید.این راهها شامل مامو گرافی های مکرر ، MRI پستان ، معاینه پستان توسط پزشک یا خود فرد و معاینه اولتراسوند پستان و تخمدانها باشد.

جراحی پیشگیری کننده ( prophylactic surgery)

برداشتن پستانها و یا تخمدانهای سالم با عمل جراحی .این روش بحث برانگیزی است ،زیرا اگر چه ممکن است ریسک سرطان را کاهش دهد اما میزان این کاهش مشخص نیست.پزشکان بجز در مورد خانمهایی که دارای سابقه فامیلی بالایی بوده و حامل ژن جهش یافته BRCA1 و BRCA2 می باشند ، این روش را به بیماران توصیه نمی کنند.

 

(قبل از انجام تمام تستها مشاوره ژنتیک انجام می شود .)

تیم تخصصی پستان

کلینیک تخصصی پستان : رشت - بلوار شهید افتخاری -

بیمارستان بین المللی قائم(عج) - کلینیک تخصصی پستان

01333564488