ورزشهای کگل

پزشکی شخصی چیست؟

انواع عفونت پستان

رژیم غذایی پس از جراحی

مشاوره و آزمایش ژنتیک سرطان چیست؟

سرطان پستان grade III

عفونت پستان در دوران شیردهی

فاکتورهای پر خطر سرطان پستان

بیماری های خوش خیم سینه

روغن گل مغربی (Evening Primrose Oil )

اطلاعات مفید درباره سرطان پستان

سرطان پستان و دیابت

ارتباط افزایش وزن زنان با سرطان پستان

پرسش و پاسخ در مورد سرطان پستان

۱۰موثرترین درمان خانگی سرطان سینه

غذا،تغذیه و سرطان

تغذیه و درد پستان

تست ژنتیک سرطان پستان

نکات مهم در مورد ماموگرافی خانمها

آندومتریوز چیست ؟

علل کوچک شدن سینه ها

تصویربرداری پستان

تأثیر داروهای درمانی دیابت بر احتمال بروز سرطان پستان

درمان افتادگی سینه با ورزش

بررسی بیوپسی توده سینه در پاتولوژی

بازسازی پستان(مژده به بیماران جراحی شده پستان)

چطور بفهمیم سرطان سینه داریم؟

مقابله با سرطان پستان

فیبروکیستیک پستان

فیبروآدنومای پستان

آرشیو بیشتر بدانیم

سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در بیشتر موارد سرطان‌های سینه توسط خود بیمار تشخیص داده می‌شوند یعنی یک علامت در فرد بروز کرده و موجب مراجعه شخص به پزشک می‌شود.

علایم سرطان سینه

علائمی که با سرطان سینه ظهور می‌کند : مهم‌ترین و شایع‌ترین علامت سرطان سینه وجود توده‌ای در سینه فرد است که درد ندارد. این توده با قوام سفت در هر سایزی ممکن است وجود داشته باشد. در اکثر موارد این توده متحرک نیست و به بافت یا پوست سینه چسبیده است. این نوع شایع‌ترین فرم توده سرطانی سینه است. اما در حدود ۱۰ درصد موارد ممکن است این توده درد داشته باشد یا در درصدی از موارد متحرک است.

ترشح از نوک سینه از علائم سرطان سینه است،ترشح ازنوک سینه همانقدر که ممکن است بی ‌اهمیت باشد، همان اندازه حایز اهمیت و یکی از نشانه‌های سرطان سینه است. اگر فرد ترشح خودبخودی از نوک سینه‌ به رنگ زرد شفاف، خونی یا خونابه ای داشته باشد و حس کند لباس زیرش خونی و خیس شده‌ است و این ترشح فقط از یک مجرا و از یک سینه باشد، می تواند علامت سرطان سینه باشد.

از دیگر نشانه‌های سرطان سینه می توان به علایم مربوط به نوک سینه اشاره کرد .اگر در سینه فرد فرو رفتگی نوک سینه که از ابتدا وجود نداشته و اخیرا ظاهر شده دیده شود، مخصوصا اگر در یکی از سینه‌ها باشد یا زخم نوک سینه به صورت مدت‌دار وجود داشته باشد که با اگزما تفاوت دارد و با درمان‌های موضعی بهبود نیافته است، از دیگر علائم سرطان پستان هستند. همچنین توکشیدگی پوست قسمتی از سینه، زخم روی پوست سینه، التهاب و قرمزی و ورم پوست به صورت پوست پرتقالی از علایم دیگر سرطان سینه هستند.

آیا تحریک غدد لنفاوی موجب سرطان سینه می‌شود؟

درباره تاثیر غدد لنفاوی در ایجاد سرطان باید گفت : غدد لنفاوی به هر دلیلی ممکن است دچار التهاب شوند (اپیلاسیون، اپی‌لیدی یا لیزر موی زائد، کاشت ناخن، عفونت ریشه ناخن، عفونت سینه و ...)، این یک نوع واکنش غدد لنفاوی است و اصلا خطرناک نیست. این نوع تغییرغدد لنفاوی را تغییرات واکنشی یا ری اکتیو می گویند که خوش خیم بوده و تبدیل به سرطان نمی شوند.

وی افزود: هنگامی که فردی به سرطان سینه مبتلا می‌شود، چون اولین مسیر تخلیه لنف سینه به غدد لنفاوی زیر بغل است، اولین محل انتشار توده‌های سرطانی نیز به این غدد است.  بنابراین فرد در صورت لمس توده در ناحیه زیر بغل باید به پزشک مراجعه کند، اما در اکثر موارد این غدد ری‌اکتیو هستند.

روش‌های تشخیصی سرطان سینه

همانطور که ذکر شد بیشتر سرطان‌های سینه توسط خود فرد تشخیص داده می‌شوند و این زمانی است که توده حداقل از یک سانتی متر بزرگ‌تر شده است و هرچه توده بزرگ‌تر باشد، سلول‌های سرطانی ممکن است از طریق عروق خونی پخش شوند و به غدد لنفاوی و یا ارگان‌های دیگر بروند.

اینکه یک خانم به بافت سینه‌اش توجه کند بسیار مهم است، زیرا توده و یا تغییرات جدید را تشخیص می‌دهد. اما اگر سرطان یک مرحله زودتر تشخیص داده شود به درمان و بهبود بیمار کمک می‌کند و عاقبت بهتری برای بیمار رقم می‌زند. برای تشخیص زودرس سرطان سینه، روش غربالگری با ماموگرافی استفاده می‌شود. ماموگرافی می‌تواند سرطان سینه را از زمانی که چندین سلول است تشخیص دهد.

سن و زمان درست ماموگرافی

ماموگرافی سن مشخصی دارد .بافت سینه در زنان زیر ۴۰ سال متراکم است و ماموگرافی نمی‌تواند ضایعات را بدرستی تشخیص دهد. همچنین در این سنین بافت سینه به اشعه دستگاه حساس است و ممکن است سلول‌هایش تحریک شوند. بنابراین بهترین زمان برای انجام ماموگرافی غربالگری (نه تشخیصی) از سنین بالای ۴۰ سال است و به زنان بالای ۴۰ سال که قصد چکاپ دارند، توصیه به انجام ماموگرافی داریم. در زنان زیر ۴۰ سال برای چکاپ از روش‌های دیگر مانند معاینه یا سونوگرافی و ام‌آرآی استفاده می‌شود.

در مورد آمار افرادی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند باید گفت : سرطان سینه در هر سنی که بافت سینه تشکیل شده و وجود دارد بروز می‌کند. در جامعه ایرانی میانگین سن ابتلا به سرطان سینه بین ۴۵ تا ۵۵ سال است. طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت ابتلا به سرطان ۳۴ نفر در ۱۰۰هزار زن است،  به عبارت دیگر طی یک سال حدود ۱۳۰۰۰ مورد جدید ابتلا داریم. تشخیص زودرس بیماری منجر به افزایش طول عمر بیماران می شود و حتی طول عمر طبیعی را برای بیماران بدنبال دارد.

سرطان سینه سرطان پستان

ارسال شده در مورخه : جمعه، 31 خرداد ماه، 1398 توسط admin  پرینت

مرتبط باموضوع :

کلسیم و آهن  [ يكشنبه، 11 بهمن ماه، 1394 ] 1064 مشاهده
 شروعی سالم برای حاملگی و بارداری  [ جمعه، 23 شهريور ماه، 1397 ] 232 مشاهده
 دانستنی های مهم  [ شنبه، 21 مرداد ماه، 1391 ] 3316 مشاهده
 غربالگری،یکی‌ از روش‌های مبارزه با سرطان  [ دوشنبه، 24 فروردين ماه، 1394 ] 1102 مشاهده
 افزایش تولید شیر مادر  [ جمعه، 21 مهر ماه، 1396 ] 1359 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب